မေကြးတိုင္းေဒသႀကီး မဲဆႏၵနယ္အမွတ္ (၂) မွ ဦးေအာင္ၿငိမ္း ဥကၠ႒လုပ္ တဲ့ ျပည္ သူတိုင္ၾကားစာနဲ႔ အသနားခံစာဆုိင္ရာ ေကာ္မတီကို ၂၀၁၁ ၾသဂုတ္လမွာ ဖြဲ႔စည္းပါတယ္။ ဒီေကာ္မတီေတြမွာ လုပ္ႏိုင္ စြမ္း ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆိုတာ မသိရေသးပါဘူး။ တရားေရးဌာနကို ျပဳျပင္ဖို႔ အေရးတႀကီး လိုအပ္ေနတာကို အတိုက္ အခံဘက္ကေရာ အစိုးရဘက္ကပါ ေထာက္ျပေနၾကပါတယ္။ အဂတိလိုက္စားၿပီး မတရားလုပ္တဲ့အမႈေတြမ်ား လြန္တဲ့ အတြက္ အခုလို ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္ကို တုိင္စာေတြ ေပးပို႔ေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

အႏွစ္ (၄၀) ေက်ာ္ အက်င့္ပ်က္ခဲ့တဲ့ တရားစီရင္ေရးစနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးဟာ အခ်ိန္ၾကာႏိုင္ပါတယ္။ စစ္ေကာင္စီက ၁၉၇၂ ၾသဂုတ္လမွာ ျပည္သူ႔တရားရံုးစနစ္ တည္ေထာင္ခ်ိန္ကစၿပီး ျမန္မာ့တရားစီရင္ေရးစနစ္ ယုိယြင္းပ်က္စီ တယ္ လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ဥပေဒနားမလည္တဲ့ မဆလပါတီဝင္တို႔ကို တရားသူႀကီးလုပ္ခိုင္းၿပီး စီရင္ဆံုးျဖတ္ခိုင္းတဲ့ က်င့္စဥ္ျဖစ္ ပါတယ္။ ဥပေဒနားမလည္တဲ့ မဆလပါတီဝင္ကို တရားသူႀကီးလုပ္ခိုင္းၿပီး စီရင္ဆံုးျဖတ္ခိုင္းတဲ့ က်င့္စဥ္ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ့္ တရားသူႀကီးဟာ အႀကံေပးအဆင့္ကို ေရာက္သြားပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီး တရားရံုးေတြဟာ ပါတီေကာင္စီ လက္ေအာက္ခံလို ျဖစ္လာတဲ့အတြက္ လြတ္လပ္စြာစီရင္ဆံုးျဖတ္ခြင့္ မရွိေတာ့ပါဘူး။ ၁၉၇၄ အေျခခံဥပေဒအရ ဖြဲ႔တဲ့ ျပည္သူ႔တရားသူႀကီးေကာင္စီမွာ ေကာင္စီဝင္ (၅) ဦးရွိတဲ့အနက္ တဦးကသာ ဥပေဒပညာရွင္ ျဖစ္ပါတယ္။ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္မွာ တရားစီရင္ေရးစနစ္ဟာ ဖိႏိွပ္ေရးယႏၱရား ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။

လြတ္လပ္ေရးရၿပီးစ လက္နက္ကိုင္ပုန္ကန္မႈ ျဖစ္ပြားေနခ်ိန္မွာ “လူသတ္သမား သခင္ႏုရဲ ႔ ဖက္ဆစ္အစိုးရ” ဆိုတဲ့ ေခါင္း စဥ္နဲ႔ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီက ျဖန္႔ေဝတာကို ႏိုင္ငံေတာ္လံုၿခံဳေရးဥပေဒအရ ဖမ္းဆီးပိုင္ခြင့္ မရွိဘူးလို႔ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္က ဆံုးျဖတ္ခဲ့တာကို တရားဌာန လြတ္လပ္မႈအျဖစ္ ဥပေဒပညာရွင္ေတြ ကိုးကားၾကပါတယ္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာ ဗမာအစုိး ရကို ေဝဖန္လို႔ ေထာင္အႏွစ္ (၆၀) ခ်လိုက္တဲ့ စီရင္ခ်က္ကိုေတာ့ တရားဥပေဒဆုိင္ရာဟာသအျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကပါ တယ္။ ျပစ္မႈမက်ဴးလြန္သူကို ေသဒဏ္နဲ႔ ႏွစ္ရွည္ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္မႈ၊ ႏိွပ္စက္ညႇဥ္းပမ္းၿပီးရယူထားတဲ့ ေျဖာင့္ခ်က္ကို လက္ခံမႈစတဲ့ စီရင္ထံုးမ်ဳိးေၾကာင့္ တရားစီရင္ေရးဌာနဟာ အလြန္နာမည္ပ်က္ပါတယ္။ ရဲတပ္ဖြဲ႔ဝင္၊ ေရွ ႔ေန နဲ႔ တရားသူ ႀကီး စီးဝါးရိုက္၊ အႀကံအဖန္လုပ္ၿပီး ေငြရွာတာဟာ တရားရံုးရဲ ႔ လုပ္ေနက်အလုပ္ ျဖစ္ပါတယ္။

တရားစီရင္ေရးက႑ သန္႔ရွင္းေရးအတြက္ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈနဲ႔ အဂတိလိုက္စားမႈ တုိက္ဖ်က္ရာမွာ ႀကိဳတင္ကာ ကြယ္မႈနဲ႔ အေရးယူမႈဆိုၿပီး အပိုင္းႏွစ္ပိုင္းခြဲ ေဆာင္ရြက္ေနတယ္လို႔ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ ဦးထြန္းထြန္းဦးက ၂၀၁၁ စက္တင္ ဘာလ (၂၃) ရက္ေန႔က အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွာ ေျပာပါတယ္။ ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္စြာ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ဖို႔ အဆင့္ဆင့္ ႀကီး ၾကပ္ကြပ္ကဲမွာျဖစ္ၿပီး တာဝန္မဲ့မႈ၊ အဂတိလိုက္စားမႈ နဲ႔ အက်င့္ပ်က္မႈေတြကို ေတြ႔ရွိရင္ က်ဴးလြန္သူကိုသာမကပဲ အနီး ကပ္ႀကီးၾကပ္သူေတြကိုပါ အေရးယူမယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ရဲ ႔ အႀကီး အကဲ ျပည္ေထာင္ စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ တရားသူႀကီးေတြကို သမၼတက ခန္႔တာေၾကာင့္ တရားစီရင္ေရး ဌာနဟာ အုပ္ ခ်ဳပ္ေရးဌာနလက္ေအာက္ခံလို ျဖစ္ေနတယ္လို႔ သံုးသပ္တာမ်ဳိးလည္း ရွိပါတယ္။

အဂတိလိုက္စားတဲ့ အစိုးရဝန္ထမ္းရဲ ႔ ေဘးရန္က ျပည္သူလူထုကို ကာကြယ္ေပးဖို႔ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ၁၉၄၈ မွာ အဂ တိလိုက္စားမႈ ႏိွမ္ႏွင္းေရး အက္ဥပေဒကို ျပဌာန္းပါတယ္။ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္တဲ့ ဝန္ထမ္းကို ေထာင္ (၇) ႏွစ္အထိခ်ၿပီး သူရယူထားတဲ့ ဓနဥစၥာကို ႏုိင္ငံပိုင္ ျပဳလုပ္ႏိုင္ပါတယ္။ အစိုးရဝန္ထမ္းေတြ က်ဴးလြန္တဲ့ျပစ္မႈကို ရာဇသတ္ႀကီးအရ စစ္ေဆးဖို႔အတြက္ အထူးတရားသူႀကီးကို သမၼတက ခန္႔အပ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ စစ္မႈထမ္းက်ဴးလြန္တဲ့ျပစ္မႈကို လႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေနြးတာမ်ဳိး မၾကားရေသးပါ။

တရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ တရားသူႀကီးေတြကို သမၼတ (သို႔မဟုတ္) လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြက စြပ္စြဲျပစ္တင္ႏိုင္တယ္လို႔ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒက ဆိုပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ သံုးပံုႏွစ္ပံုက လက္ခံရင္ စြပ္စြဲျပစ္တင္ခံရတဲ့ တရားသူ ႀကိီးကို ျဖဳတ္ပစ္ႏိုင္ပါတယ္။ တိုင္းေဒသႀကီးနဲ႔ ျပည္နယ္က တရားသူႀကီးေတြကို စြပ္စြဲျပစ္တင္အေရးယူမယ္ဆိုရင္လည္း လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ သံုးပံုႏွစ္ပံုက ေထာက္ခံဖို႔ လိုပါတယ္။ တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္ တရားရံုးေတြေအာက္မွာ ခရိုင္နဲ႔ၿမိဳ ႔နယ္ တရားရံုးေတြ ရွိပါတယ္။ တရားလက္လြတ္ စီရင္ခ်က္ခ်တယ္လို႔ စြပ္စြဲထားတဲ့အမႈေတြ ေထာင္နဲ႔ခ်ီၿပီး ျပည္ေထာင္ စုလႊတ္ေတာ္ကို ေရာက္ေနၿပီျဖစ္လို႔ ဘယ္လိုကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းၿပီး အေရးယူမယ္ဆိုတာ ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔သာ ရွိပါေတာ့ တယ္။